torsdag 11 juni 2009

Målsättningar

Eftersom jag arbetar som högste chef över en stor serviceinträttning följer min skrivprocess ungefär samma mönster som mitt dagjobb.

Dagjobb är egentligen en felaktig term. Det låter som att jag.. inte lägger ner min själ i det jag gör. Det gör jag. Mitt arbete har varit mitt liv, min passion, mitt allt under de senaste 4 åren. Läsande och skrivande har kommit i andra hand. Det gör det fortfarande tills den dagen jag kan försörja mig på att sälja böcker.

Hur som helst, tillbaka till ämnet.

Jag är en arbetsnarkoman. Jag planerar, jag utför och jag följer upp. (Oftast är den mina underställda som utför, men jag planerar och följer upp i alla fall.)

Mina målsättningar för min roman och skrivprocess:

1000 ord om dagen. Inga undantag. MINIMUM. Detta är en ganska lågt ställd målsättning, men bättre med 1000 ord om dagen än inga ord alls. Jag har trots allt ett jobb som kräver ungefär ca 250 timmar per månad. Året runt. Mer under sommaren. 1000 ord per dag kan jag klara

Inte ge upp, till och med när jag tror att mitt koncept eller prosa suger.

That's it.

Det är allt jag kräver av mig själv.

/Arthur B. James

4 kommentarer:

  1. Du tror inte det är bättre att skriva det som kommer ut från fingrarna, än att krysta ut 1000 ord om det bara finns hundra en solig onsdag? Bara en stilla undran. //Olivia

    SvaraRadera
  2. Jag försöker fortfarande hitta mitt sätt att skriva såklart och jag har förstått att alla författare arbetar olika.

    Jag har redan lagt en outline för hela romanen med alla nyckelpunkter i berättelsen och allt som egentligen återstår är själva prosan.

    Prosan kommer ganska naturligt för mig, eller har alltid gjort, och därför sätter jag den målsättningen för att hålla igång skrivandet. Att göra det till en rutin.

    Låter det rimligt?

    SvaraRadera
  3. Ja, det är upp till dej. För mej rinner texterna oftast ut som en vinterkräksjuka även utan mål. Jag har insett (flera år senare) att jag ska ta dagen som den kommer.



    //Livia

    SvaraRadera
  4. För mig handlar det framförallt om att hitta vad som fungerar bäst för mig.

    Tidigare har jag ofta påbörjat ett projekt, men ganska snabbt tappat intresse och inte avslutat dem trots att de kanske hade potential.

    SvaraRadera